مقایسه نتایج پرسپولیس با بیرانوند و بدون این دروازه‌بان، نتایج جالبی را به دست می‌دهد

بیرانوند

همشهری آنلاین- بازی کردن بدون علیرضا بیرانوند؛ این مهم‌ترین چالش تیم پرسپولیس در آغاز فصل جدید رقابت‌های فوتبال در ایران است. اتفاقی که البته در این سال‌ها بی‌سابقه نبوده و پرسپولیس حتی قهرمانی بدون بیرانوند را هم تجربه کرده است. اما با توجه به اینکه سرخپوشان در دو قهرمانی اخیر خود از حضور بیرانوند و به‌خصوص تاثیر روانی او بر روی تیم بهره برده‌اند، شاید نبودن او هواداران را به تردید بیاندازد که بدون شماره‌یک تیم ملی هم می‌توانند صاحب همان قدرت سابق باشند یا نه.
بیرانوند اولین بار در ۲۷اردیبهشت ۱۳۹۵ از نفت تهران به پرسپولیس پیوست و حضور او همزمان شد با آغاز قهرمانی‌های متوالی سرخپوشان که با هدایت برانکو در لیگ‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ به دست آمد. او در شروع لیگ۱۹ هم دروازه‌بان پرسپولیس بود اما قبل از پایان آن فصل و در تیرماه ۱۳۹۹ پرسپولیس را به مقصد باشگاه آنتورپ بلژیک ترک کرد. مسابقات آن فصل به‌دلیل شیوع کرونا بسیار دیر به پایان رسید و به همین دلیل زمانی که بیرانوند راهی بلژیک شد هنوز بازی‌های زیادی از لیگ و جام‌حذفی باقی مانده بود. پرسپولیس با هدایت یحیی و قرار دادن رادوشوویچ به جای بیرانوند به بازی‌ها ادامه داد، در لیگ موفق به قهرمانی شد اما در جام‌حذفی به استقلال باخت و حذف شد. در جریان آن شکست و حذف، روی ضربات پنالتی که تخصص بیرانوند محسوب می‌شود و حتی روی گلی که رادو در ثانیه‌های آخر از محمد دانشگر خورده بود جای خالی بیرانوند تا حدود زیادی احساس می‌شد. ولی با این وجود پرسپولیس بدون او هم به قهرمانی لیگ برتر رسید.
در ابتدای فصل بعدی یعنی در اولین پنجره نقل‌وانتقالاتی بعد از رفتن بیرانوند، پرسپولیس حامد لک را جذب کرد و کار این دروازه‌بان با لیگ قهرمانان‌ آسیا آغاز شد. نخستین بازی‌های حامد در ترکیب سرخپوشان درخشان بود و او با تیم یحیی تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت. حتی در فینال از حریف کره‌ای پنالتی گرفت که آن پنالتی در ریباند تبدیل به گل شد. درخشش آغازین لک با درجه کمتری در لیگ برتر هم ادامه پیدا کرد تا پرسپولیس در لیگ بیستم با او و بدون بیرانوند به قهرمانی لیگ برتر برسد. اما در جام حذفی باز هم قرمزها در پنالتی به آبی‌ها باختند و مهار پنالتی مهدی قائدی توسط لک هم فایده‌ای نداشت. سال ۱۴۰۰ بازی‌های لیگ بیست‌ویکم از راه رسید و افول حامد لک هم از آنجا آغاز شد. او در آن فصل گل‌های بسیار بدی دریافت می‌کرد و در مقطعی با ذخیره‌اش یعنی احمد گوهری به‌طور یک‌درمیان بازی می‌کردند و یک‌درمیان هم گل‌های مفت می‌خوردند! قهرمانی استقلال در آن فصل، بستگی زیادی به همین گل‌های بد داشت و پرسپولیس در پایان ۵امتیاز از رقیب کم آورد. این تنها ناکامی پرسپولیس در کسب عنوان قهرمانی لیگ، طی ۸فصل اخیر بوده است. فصل بعد بیرانوند از اروپا برگشت و در تاریخ نهم خرداد ۱۴۰۱ قرارداد جدیدش را با سرخپوشان امضا کرد. باز هم ورود بیرو با برگشتن جام قهرمانی لیگ همراه شد و این‌طور به نظر رسید که او نقش مهمی در قهرمانی‌ها دارد و حتی شرط لازم برای قهرمانی است. دیدگاهی که نه کاملا درست است و نه کاملا غلط. پرسپولیس در این ۸سال بدون بیرانوند هم توانسته قهرمان شود اما تنها ناکامی‌اش هم در غیاب بیرو رخ داده است. قهرمان نشدن تیمی که بیرانوند را در دروازه دارد، ۸سال است در لیگ ایران رخ نداده. شاید این اتفاق در این فصل برای اولین بار بیفتد، اما نه برای پرسپولیس.

کد خبر 871215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha